Mads blev klubmester

Mads blev (også) klubmester med overbevisende 6 points af 7. Markus sikrede samtidig en udelt andenplads med 5,5 points. Hvis det skulle være gået anderledes, krævede det, at undertegnede slog Mads i sidste runde, samtidig med, at Markus højst fik remis (med et “bunkebryllup” på 5 points) eller at Markus vandt og Mads tabte – så ville Markus være  alene på 1. pladsen.

Et optisk bedrag betød, at vi under analyserne troede, at “den grå panter” (ego) havde en forceret gevinst mod “den unge løve”, men Houdini fandt hurtigt en redning, som gendriver varianten. I stedet valgte jeg en korrekt afbytning, som gav ca. lige spil, men jeg satte øjeblikket efter et tårn i slag (familieskak). Jesper røg også ind i en familieskak i en stilling, hvor han ifølge computeruhyret stod en anelse bedre.

Lidt længere nede i tabellen finder vi Eilif, Jørn og Niels Jørgen med 4,5 og alle fik en rating – gevinst. Eilif desuden førstepræmien i gruppe 2, hvilket han sikrede med et nærmest morderisk overfald i sidste runde mod John K., som altså smagte lidt af egen medicin.

Det var ikke helt fejlfrit, han nåede til følgende, materielt lige stilling: Bemærk at sort trækker, jeg har med ringe held forsøgt at fjerne knappen hos hvid og placere den hos sort:

Men herfra var der kun en vej for sort:  20. -Sd3! 21. Txd3, Lxd3 22. Dd2, Lxe2 23. Te1, Lxh2+ (23. -d3 24. Kh1, Se5! er vistnok en lidt hurtigere vej til målet) 24. Sxh2, d3 25. Lc3, Se5 24. Ld5(?), Sg4 25. Df4, Tf8 28. Dd4, Sxh2 (28.- Dg4+29 Sxg4, Dg3+! er hurtigste vej, men lad ikke en skønhedsplet lægge skygger over eksekutionen) 29. Dxa7 (Desperation, men alt taber jo) -Dg4+ 30. Kh1, Lf3+ 31. Lxf3, Sxf3 32. Da8+, Kd7 33. Da4+, c6 Opgivet. Der er forceret mat i 7 træk.)[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]