Allan Rasmussen

Født 4/12-1947 og død 13/2-2011

divi03

Det meste af skakdanmark kender nok bedst Allan som på ovenstående billede, med DM-bowlen solidt i favnen.

Herunder er samlet et udpluk af de mindeord der blev skrevet om Allan i forbindelse med hans alt for tidlige død.

Jens Kristiansen, stormester og verdensmester:

Og så sluttede spillet for Allan Rasmussen, Helsinge, der forlod denne verden sidste søndag. Han stod i spidsen for og var igangsætteren bag Helsinge Skakklubs totale dominans i dansk holdskak i en 10-årsperiode der først sluttede i 2009 hvor det var blevet til NI danmarksmesterskaber for hold. Allan var bag det hele med en sjældent set energi og et stort organisatorisk talent.

Allan samlede nogle af de bedste fra landets elite på sit hold, plus nogle fra andre lande. Og de spillede selvfølgelig fordi de fik penge for det, også jeg i en enkelt sæson. Det kan kritiseres, men på Allans (og få andres) facon fik de danske topspillere endnu en hårdt tiltrængt valplads til de indbyrdes prestigekampe. Jo, sådanne kunne måske skaffes på anden vis, men så så man jo gerne konstruktive forslag i den retning, altså: Hvordan støtter man den danske skakelite? Allans praksis med Helsinge Skakklub var muligvis og dybest set et indlæg i denne, større debat.

Allan brændte for skakken, og vist nok for alt hvad han rigtigt engagerede sig i her i livet. Derfor brændte han måske også for hurtigt ud, og nogen burde nok have fået ham til at skrue ned for bluset for flere år tilbage, om det så havde hjulpet.

Lad os lære af dette og frem over passe lidt bedre på hinanden.

Farvel, Allan. Men de energistråler du har lukket ud vil tindre rundt i universet i mange år fremover og stadig ramme os alle. Det vil vare mange år før du rigtigt er død.

Hans E. Jacobsen, fomand for Hillerød Skakklub:

Allan Rasmussen – en dynamo i dansk skak og i nordsjællandsk skak i særdeleshed – er gået bort.

Allan Rasmussen blev kun 64 år, men det føles, som om han har været der altid. Allan var en af de bærende kræfter i Nordkalotten Skakklub, da den startede for ca. 30 år siden. Allan var også med i Espergærde i klubbens storhedstid, og havde en ikke ubetydelig økonomisk finger med i spillet, da klubben vandt sit danmarksmesterskab.

Men det er først og fremmest Helsinge Skakklub, der var og blev Allans store skakprojekt.
Fra starten for ca. 20 år siden trak Allan en del medlemmer og venner med fra både Nordkalotten og Espergærde. I flæng kan nævnes Niels Jørgen Fries Nielsen, Rasmus Pape, Thomas Kirknel og John Sørensen, men Allan fik også gang i både nye og gamle skakspillere fra Helsinge og omegn.

Klubben blev fra starten en succes båret af Allans store energi og engagement. Klubben rykkede hurtigt op igennem rækkerne, og i takt med oprykningerne voksede ambitionerne. På klubbens bedste hold blev der efterhånden ikke længere plads til de lokale spillere – flere og flere topspillere blev købt ind til at spille for klubben. Resultatet er velkendt – Helsinge blev DM 9 gange i træk – de fleste år endda helt uden alvorlige konkurrenter.

Værdien og holdbarheden af Allans projekt kan selvfølgelig altid diskuteres. Men Allan viste med sin vilje, sin personlighed og økonomiske offervilje, at det kan lade sig gøre – ene mand – at skabe et vinderhold og fastholde det.
Da Allan for godt et år siden måtte skrue ned for den skaklige indsats pga. sygdom måtte holdet trækkes fra divisionsturneringen. Men det fortæller nok en del om loyaliteten mod Allan, at mange af de stærke titelholdere ikke af den grund forlod klubben. Først et år efter begyndte de stærke spillere med Peter Heine i spidsen at engagere sig med andre klubber.

Det er mit klare indtryk at Allan gennemførte sit projekt fordi det var sjovt og spændende – ikke for at hovere eller tryne sine konkurrenter og naboklubber.

Allans skaklige karriere i Nordsjælland har tidsmæssigt overlappet min egen periode i Hillerød Skakklub. Derfor har vores veje krydset hinanden mange gange de sidste 25 år. Vi har ofte diskuteret skaklige forhold, og hvis jeg skal være helt ærlig, så har vi sjældent været enige. Vi blev aldrig nære venner – dertil var vi alt for forskellige, men jeg har altid haft stor respekt for Allans indsats og virke.

Allan var helt sin egen. Han brændte for skakken, han var en succesfuld forretningsmand, og havde i det hele taget altid meget travlt. Han brændte sit livs lys kraftigt, men måtte til sidst bøje sig for en alvorlig sygdom.

Allan var en habil skakspiller, men det vil altid være som organisator og igangsætter han vil blive husket indenfor nordsjællandsk og dansk skak.
Allan var Helsinge Skakklub – og Helsinge Skakklub var Allan.

Æret være hans minde.

Lars-Henrik Bech Hansen, formand for Dansk Skak Union:

Allan Rasmussen vil blive savnet for sin store skakinteresse og unikke engagement i Helsinge Skakklub, som han førte til 9 danmarksmesterskaber for hold. Hans indsats har virkelig været med til at bringe skakken på landkortet.
Jeg har selv haft mange gode stunder med ham ved mange skakarrangementer og vil savne ham.